La Repubblica: Přílišný pohyb škodí stejně jako sezení

04.04.2015 Řím 4. dubna (ČTK/La Repubblica) - Je to vítězství lenochů. Příliš mnoho pohybu působí na člověka stejně neblaze jako sedavý život. Pro ty, kdo mají cvičení ve fitness centrech jako drogu, to je něco, nad čím by se měli zamyslet, až si budou příště nazouvat tenisky, píše italský deník La Repubblica.

Dlouhotrvající a únavné fyzické cvičení může časem ohrožovat srdce

Studie dánských vědců publikovaná na stránkách časopisu Journal of American College of Cardiology ukázala, že ti, kdo provozují jogging s velkým nasazením sil a naběhají mnoho kilometrů, předčasně umírají stejně často jako ti, kdo tráví život na pohovce před televizí. Jde o nejnovější studii, která se zabývá kontroverzním tématem nebezpečí, jemuž se vystavují ti, kdo provozují příliš mnoho tělesných cvičení. 
Nejslavnějším příkladem smrti fyzickým vysílením je případ řeckého běžce Feidippida, který zemřel vyčerpáním poté, co údajně uběhl více než 40 kilometrů z bitevního pole v Marathónu do Atén, aby zde oznámil vítězství nad Peršany. Vědci soudí, že dlouhotrvající a únavné fyzické cvičení může časem ohrožovat srdce.

Pozor na nadměrné fyzické cvičení

"Dlouhodobé nadměrné fyzické cvičení může být spojováno s vápenatěním koronárních tepen, diastolickou dysfunkcí (stavem, kdy srdeční komora je málo poddajná a její naplnění je provázeno zvýšeným plicním tlakem) a se ztrátou tuhosti tepenných stěn," uvedl hlavní autor studie, lékař Peter Schnohr z kodaňské Frederiksbergské kliniky. "Pokud je nám známo, neexistuje žádná studie, která by dokazovala dlouhověkost maratonských běžců nebo těch, kdo běhají půlmaraton či holdují triatlonu," dodal. 
Vědci zakládají své závěry na údajích získaných ze studie realizované v Kodani, kde po dvanáct let sledovali 1098 zdravých osob provozujících jogging a 3950 osob se sedavým způsobem života. Než byla studie dokončena, zemřelo 28 běžců a 128 osob neprovozujících žádné fyzické cvičení. Nicméně úmrtnost u těch, kteří běhali rychlostí alespoň deset kilometrů za hodinu po více než dvě a půl hodiny nejméně třikrát týdně, se nijak nelišila od úmrtnosti osob se sedavým způsobem života. Vědci vyvozují, že ideální pohyb je asi jednu hodinu až jednu hodinu a čtyřicet minut týdně, přičemž tempo má být pomalejší, asi sedm kilometrů za hodinu.

Vyhněte se prostě extrémům

Zkrátka i v případě sportu je třeba vyvarovat se excesům. Příliš fyzické aktivity s vysokou intenzitou způsobuje, že je srdce vystaveno většímu stresu. Může být narušen srdeční rytmus a z toho se časem může vyvinout atriální fibrilace. Přemíra fyzické aktivity, která se může stát i závislostí, není žádoucí. Není ani pravda, že to vede ke větší ztrátě nadbytečných kilogramů.

Cvičení dvakrát do týdne nebo 20 minut intenzivního cvičení jednou týdně?

Některé další studie ukazují, že k udržení "fyzičky" stačí praktikovat fyzickou aktivitu dvakrát do týdne. Podle studie Cambridgeské univerzity může být nejlepším řešením pro delší život dvacetiminutová denní procházka. Tým vědců sledoval 12 let více než 300.000 mužů a žen z Evropy. Ukázalo se, že ti, kdo se denně věnovali nějakou tu minutu fyzické námaze, měli až o 30 procent nižší pravděpodobnosti předčasné smrti. Šlo o fyzickou námahu rovnající se procházce rychlým krokem. 
Jiná studie vědců z Cambridgeské univerzity ukázala, že stačí 20 minut intenzivního fyzického cvičení týdně k tomu, abychom se udrželi ve formě a zdrávi. Sedavý život vede k rozvoji diabetu, srdečních problémů a některých druhů nádorů. Philipe de Souto Barreto z Ústavu geriatrie univerzitní kliniky v Toulouse ve Francii je přesvědčen, že stačí půlhodinka vydatného cvičení týdně. Britská Národní zdravotní služba uvádí, že fyzické aktivity má být 150 minut týdně. De Souto Barreto však soudí, že stačí mnohem méně. 

Co má splňovat kvalitní zdravotní židle?
Co má splňovat kvalitní zdravotní židle?

Také neustále kupujete nové a nové kancelářské židle a pořád nedokážete najít tu, která je pro vás jako ušitá na míru? Nebo vám dokonce nekvalitní poloha při sezení způsobuje fyzické potíže? Pokud chcete sedět při práci i jiných aktivitách zdravě, měli byste znát ta vylepšení, která jsou dnes moderní a zajistí především ergonomii a pohodlí. Zaměřte se na zdravotní židle, nabízející tyto plusy:

 Lékař: Pro úspěšný přenos embrya je nutné zvolit správný čas
Lékař: Pro úspěšný přenos embrya je nutné zvolit správný čas

Praha 15. června (ČTK) - Pro úspěšný přenos embrya při umělém oplodnění je zásadní, aby se do dělohy dostalo ve správný čas. Stoupne tím naděje pro neplodné páry na potomka. V rozhovoru s ČTK to dnes řekl primář klinického centra Iscare Jaroslav Hulvert. V klinických studiích se ověřuje metoda vyvinutá španělskými vědci, která umožní správný čas určit. Vychází z toho, že většina žen má v cyklu několikadenní období, kdy děložní sliznice vysílá chemické signály k úspěšnému přenosu embrya.

Olomoučtí vědci získali patent na látky s protinádorovým účinkem
Olomoučtí vědci získali patent na látky s protinádorovým účinkem

Olomouc 29. května (ČTK) - Olomoučtí vědci získali evropský patent na nové látky s protinádorovým účinkem. Jde o komplexní sloučeniny na bázi platiny, které jsou účinnější než dnes používaná chemoterapeutika, a mají i menší negativní vedlejší účinky.

Přes 2,2 mil. úmrtí ročně způsobují na světě nemoci z potravin
Přes 2,2 mil. úmrtí ročně způsobují na světě nemoci z potravin

Praha 7. dubna (ČTK) - Přes 2,2 milionu úmrtí ročně způsobují na celém světě nemoci přenášené potravinami. Za více než 200 nemocí, akutních i chronických, od průjmů až k rakovině, jsou zodpovědné potraviny zasažené škodlivými viry, bakteriemi, parazity či chemickými látkami.

Komentáře

Komentář může přidat jen zaregistrovaný uživatel

Zpravodajství

AFP: Nemoci a zranění pronásledují migranty na dlouhé cestě do EU
AFP: Nemoci a zranění pronásledují migranty na dlouhé cestě do EU

Atény 6. října (ČTK/AFP) - Jako dobrovolníci jsou lékaři a ošetřovatelé z humanitární skupiny Lékaři světa (MdM) zvyklí léčit zranění a nemoci v zónách konfliktů či katastrof.

Blog

Soutěže

Donna NAILS

Psychotesty

Jste beznadějný romantik?
Jste beznadějný romantik?

Jste plni sentimentu jen při pomyšlení na večeři při svíčkách s milovanou osobou? Nebo jste pragmatičtější milenec? Zkuste náš online test.

Reklama

Novinky

Rozdáváme slevové poukazy!
Rozdáváme slevové poukazy!

Nasbírejte na svůj účet 135 bodů, za které si poté můžete koupit slevový poukaz do lékáren v hodnotě 100 Kč.