Sledujte glykemický index a budete zdravější

08.07.2015 Také se vám stává, že se najíte, ale brzy máte zase hlad? Na vině je pravděpodobně špatná skladba jídelníčku. Některé potraviny mají totiž vysoký glykemický index a nezasytí vás na dlouho.

Co je to ten glykemický index?

 

Glykemickým indexem (GI) se označuje to, jak rychle se sacharidy dostanou z trávicího traktu do krve. Ovšem rychlé vstřebání nebývá žádoucí. Rychlé zvýšení hladiny cukru nad jeho běžnou hranici (hyperglykemie) je pro tělo signálem, že má tuto hladinu zase snížit. Vyplaví hormon inzulin, který způsobí zase pokles hladiny cukru, a vzniká hypoglykemie. Tu doprovází podrážděnost, pocit hladu a nervozity. To nás nutí něco sníst, nejčastěji sáhneme po sladkostech, a situace se opakuje.  

 

Proč není vysoký GI vhodný?

 

Sledovat glykemický index u potravin by měli nejen lidé s cukrovkou, ale i všichni ostatní. Čím je vyšší hladina inzulinu v krvi, tím se ukládá v těle více tuku, inzulin je totiž tukotvorný hormon. Kvůli konzumaci nesprávného jídla budete mít pořád hlad a přitom budete přibírat na váze. Navíc dlouhodobě zvýšená hladina inzulinu v krvi napomáhá vniku kardiovaskulárních chorob.

 

Potraviny s vysokým GI

 

Kterým potravinám se raději vyhnout? Jsou to sladkosti, pečivo z bílé mouky, sladké pečivo, těstoviny, hranolky, brambory vařené bez slupky a loupaná rýže. 

 

Potraviny s nízkým GI

 

Potraviny s nízkým GI navozují delší pocit sytosti, hladina cukru a inzulinu po jídle stoupá pomalu, a ne tak strmě. Jedná se především o celozrnné výrobky, pohanku, rýži natural, brambory ve slupce, zeleninu a ovoce s vysokým obsahem vlákniny.  

 

Jak se hodnotí glykemický index

 

Hodnotu GI v potravinách ovlivňuje mnoho faktorů. Jedná se o obsah cukrů, tuků, vlákniny, bílkovin a kyselin. Tyto faktory totiž ovlivní rychlost trávení a také vstřebání sacharidů. Správnou kombinací potravin můžete GI snížit, a pokud si dopřejete bílé pečivo, ale dáte si k němu zeleninu a sýr, můžete hodnotu glykemického indexu o něco omezit. Svou roli tedy hraje náš jídelníček jako celek, nejen jednotlivé potraviny zvlášť. A pozor, záleží i na tepelné úpravě jídla. Čím déle potraviny tepelně upravujeme, tím je jejich GI nižší.  

 

Tymián podpoří zdraví na buněčné úrovni
Tymián podpoří zdraví na buněčné úrovni

Tymián je oblíbená aromatická bylinka s antimikrobiálními účinky, bohatá na antioxidanty. V tymiánu se nachází velké množství účinných látek s označením fytolátky, ke kterým se řadí především tymol, působící protizánětlivě a detoxikačně.

Hubneme i ve spánku?
Hubneme i ve spánku?

Nedaří se vám zhubnout? Pak byste se měli zaměřit nejen na to, jak se hýbete a co jíte, ale také na správný spánek. V noci můžeme svému tělu k redukci tukových zásob významně pomoci. Není třeba ani nic náročného dělat, hubnutí půjde pozvolna samo. Jak na to?

Jak se ubránit chřipce a virózám?
Jak se ubránit chřipce a virózám?

Chceme-li, aby naše imunita organismu fungovala tak jak má a zajistila nám ochranu zejména v chladných měsících roku, měli bychom zajistit především dostatek vitamínu C a vitamínu A. Vitamín C je účinný proti virům a bakteriím, zatímco „áčko“ funguje skvěle proti infekčním nemocem a hrozbám. Céčko najdeme především v mnoha druzích ovoce a zeleniny, vitamín A se pak nalézá v hojném množství kupříkladu ve vejcích, játrech nebo v rybách.

Lupy ve vlasech? Už nikdy více!
Lupy ve vlasech? Už nikdy více!

Lupy ve vlasovém porostu vlastně nejsou žádnou tragickou chorobou, jedná se spíše o poruchu, která nepůsobí nejlépe z estetického hlediska. Jedná se vlastně o odumřelé kousky pokožky, které pak nevypadají zrovna vábně, zvláště když vám padají na oblečení.

Komentáře

Komentář může přidat jen zaregistrovaný uživatel

Zpravodajství

AFP: Nemoci a zranění pronásledují migranty na dlouhé cestě do EU
AFP: Nemoci a zranění pronásledují migranty na dlouhé cestě do EU

Atény 6. října (ČTK/AFP) - Jako dobrovolníci jsou lékaři a ošetřovatelé z humanitární skupiny Lékaři světa (MdM) zvyklí léčit zranění a nemoci v zónách konfliktů či katastrof.

Blog

Soutěže

Dárkový poukaz do Wellnes hotelu Kolštejn***

Psychotesty

Jste beznadějný romantik?
Jste beznadějný romantik?

Jste plni sentimentu jen při pomyšlení na večeři při svíčkách s milovanou osobou? Nebo jste pragmatičtější milenec? Zkuste náš online test.

Reklama

Novinky

Rozdáváme slevové poukazy!
Rozdáváme slevové poukazy!

Nasbírejte na svůj účet 135 bodů, za které si poté můžete koupit slevový poukaz do lékáren v hodnotě 100 Kč.